oppiminen osaamisen kehittäminen oppiva organisaatio oppimisen johtaminen HRD human recourses

Osaamisen ilotulitusta Málagassa – tenniksen huiput suunnannäyttäjinä!

Ai että, mikä ilo on ollut seurata kuluvan viikon tennishurmosta. Voiko marraskuun pimeyteen olla parempaa vastalääkettä kuin huikeita menestystarinoita, yllätyksiä ja timanttista osaamista? Voi, sillä tänään päästään jälleen nauttimaan Suomen tennismaajoukkueen pelaamisesta, kun Davis Cupin välierissä Suomi kohtaa Australian. Olen seurannut mielenkiinnolla isojen medioiden tennis uutisointia ja tekijöitä, joilla asiaa ymmärtävät ja ymmärtämättömät perustelevat Suomen tennismenestystä, Heliövaaran ja Virtasen peli puhututti kaikkialla. Mutta millaista osaamista tämän tennissensaation takaa on löydettävissä?

Muutoksia osaamisen kentällä!

Kuten missä tahansa taitolajissa, myös tenniksessä vaaditaan vahvaa substanssiosaamista. Teknistä tarkkuutta, räjähtävyyttä, voimaa, ketteryyttä, tasapainoa, kestävyyttä ja älykästä pelisilmää. Suomalaisten huikean tekemisen pohjalla oli muutakin. Osaamista, jota on vaikeampi tunnistaa ensisilmäyksellä. Luovuutta. Tennis on älykäs peli, joka vaatii nopeaa ja luovaa ratkaisukykyä tilanteissa, joihin ei ole aikaa valmistautua. Muutoskykyä. Pelikaverit vaihtuu, joku loukkaantuu, elämän pakollista hävikkiä kerääntyy tavalla tai toisella. Silloin ei voi jäädä miettimään, vaan on sopeuduttava muutokseen ja nähtävä se mahdollisuutena oppia ja ottaa haltuun jotain aivan uutta. Heittäytymistä. Vahva, oma osaaminen luo tukevan perustan sille, että osaamisensa kanssa voi irroitella. Lihasmuisti on niin vahva, että jopa minulla sormet edelleen tapailevat yli 30 vuotta sitten opittuja viuluetydejä. Yhteisöllisyyttä. Kykyä olla osa suurempaa kokonaisuutta ja yhteydessä toisiin. Mielen hallintaa. Elintärkeää osaamista, joka säätelee elimistömme kaikkia järjestelmiä ja pitää meidät kohtuullisessa tasapainossa tiukimmissakin painetilanteissa. Toisin sanoen tulevaisuuden osaamistaitoja, niitä taitoja, jotka lujittavat yhteistyötä ja vievät meidät yhdessä pidemmälle kuin yksin pääsisimme.

Osaamisen sanoittamista aamupalaksi

Postasin eilen LinkedIniin muutaman ajatuksen tylsyydestä. Työrintamalla on nyt seesteisempää, jonka myötä nälkä oman osaamisen hyödyntämiseen kasvaa. On tylsää, kun tekevälle ei ole tekemistä. Onneksi tätä nälkää pääsin tyynnyttämään työtuttavan kanssa herkullisen aamiaisen äärellä, jossa keskustelimme oman osaamisen sanoittamisesta. Miten sanoittaa sitä kaikkia mitä osaa? Miten laaja-alaisen osaamisen voi palastella sopiviksi annospaloiksi? Tunnistatko osaamisiasi, joita viimeaikaisen tekemisesi taakse kätkeytyy?

Miten kirkastaa, kaivella ja rajata sitä, mitä osaa sellaiseksi mitä tarvitaan? Saati siihen mitä haluaa??

Toisille toimiva tapa on käydä läpi ohjauksellisia keskusteluita, joko itsensä kanssa reflektoiden tai ystävän kanssa yhdessä pohdiskellen. Myös mentorointi on loistava muoto kaivella omaa osaamispääomaansa, kuten myös erilaiset valmennukselliset ohjaustilanteet. Henkilökohtaisena vinkkinä tähän on asennoitua oman osaamisensa vaalimiseen jatkuvalla uteliaisuudella. Oli kyse sitten osaamisen kartoittamisesta, tunnistamisesta, kehittämisestä tai arvioimisesta, jatkuvuus luo tukevan perustan sille, että oma osaamisesi on turvattu ja kiinni tässä hetkessä!

Hyviä ajatuksia tähän teemaan bongasin myös täältä Kauppalehden asiantuntijakeskustelusta.

Osaamispääoman kasvattaminen vahvistaa korkoa korolle ilmiötä!

Mielipide: Osaamisen kehittämistä tulisi vahvistaa laaja-alaisesti yrityksissä eikä vain päälle liimata sitä osaksi HR- osastoa. Osaamisen kehittäminen yrityksissä on paljon muutakin kuin koulutuspäivien excelöintiä, suorituskyvyn seuraamista, osaamisen hallintajärjestelmiä jne. Osaamista kehitetään yhdessä, yli yksikkö- ja yksilörajojen, aivan kuten Suomen tennisjoukkueessa tehtiin. Osaaminen kehittyy sekä oppivaa organisaatiota vahvistamalla, että osaamisen kehittämiseen innostamalla. Osaamispääoman kerryttäminen yrityksissä vaatii oppimista ja kehittymistä suosivan kulttuurin, jota johdetaan ja jossa ymmärretään millaisia edellytyksiä osaaminen ja oppiminen vaatii toimintaympäristöltä. Yksilöiden osaamisen kehittymiseen tarvitaan yhtälailla motivoitunut yksilö, oppimista tukeva toimintakulttuuri kuin kanssaihmisiä, joiden kanssa opitaan oppimaan.

Miten tunnistan ja vahvistan omaa osaamistani?

Haasta itseäsi astumalla mukavuusalueesi ulkopuolelle. Eräs taitava entinen pedakollegani antoi aina uusille opettajaopiskelijoilleen vapaaehtoiseksi oppimistehtäväksi ottaa haltuun, joku uusi taito. Pedagogisten osaamisen kasvaessa oli mukava tarkastella oppimisprosessin näkökulmasta omaa osaamisen kehittymistä ja oppimiseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia.

Pilko osaamisesi pienempään. Se mitä tarkoittaa, että on vaikkapa hyvä asiakaspalvelija, ei vielä avaa osaamista riittävästi. Millaisia osaamisia asiakaspalvelutaito pitää sisällään? Vuorovaikutustaitoa, ongelmanratkaisukykyä, erilaisten järjestelmien hallintataitoa jne.

Keväällä aion hakeutua paritansseihin, vaikka ilman paria se jännittää mielettömästi. Siitä seuraa takuulla oppimista ja oman osaamispääoman kasvamista, joten mikä voikaan mennä pieleen?

Kirjoittaja, Tiina Mustonen, on kolmen lapsen äiti, joka surffaa työelämän aallonharjalla ja välillä myös sen alla.

Ota yhteyttä: Tiina Mustonen/ CEO & Sustainable working life coach, +358 45 78713579, [email protected]

#kestävätyölämä #sustainableworkinglife #sustainability #osaamisenkehittäminen #oppiminen #kestävyysosaaminen #kestävyysvalmiudet #sosiaalinenkestävyys #tulevaisuudentyöelämä #inhimillinentyöelämä #vastuullisuus #hehkubusiness #kestäväntyöelämänpuolesta

Scroll to top